Uwaga! Strona będzie rozszerzana w miarę moich możliwości czasowych ...
Samochód osobowo - terenowy UAZ-469B
Dane ogólne:
Ładowność: | 2 ludzi + 600 kg lub 7 ludzi + 100 kg |
Masa całkowita z pełnym ładunkiem: | 2290 kg |
Rozłożenie ciężaru na osie: | przód 960 kg, tył 1330 kg |
Masa własna: | 1540 kg |
Rozłożenie ciężaru własnego na osie: | przód 850 kg, tył 690 kg |
Prędkość max. z pełnym ładunkiem: | 100 km/h |
Zużycie paliwa z max. ładunkiem: | 10,6 l/100 km (przy prędkości 40 km/h) |
Dopuszczalna masa przyczepy: | 850 kg (także na bezdrożach) |
Głębokość brodzenia: | 70 cm |
Kąt natarcia z pełnym ładunkiem | 62° (dane fabryczne egzemplarza bez przeróbek) |
Kąt zejścia z pełnym ładunkiem | 36 ° ( " ) |
Silnik. rysunek
Typ | benzynowy, gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy |
średnica cylindra: | 92 mm |
Pojemność skokowa: | 2445 cm3 |
stopień sprężania: | 6,7 (dotyczy wersji eksploatowanych przez wojsko z paliwem o LO 72) |
Moc max. SAE | 78 KM przy 4000 obr/min (może się zmieniać np. przy zmianie stopnia sprężania) |
Max. moment obr.: | 17,2 kGm przy 2200 obr/min |
Układ smarowania | może być fabrycznie wyposażony w chłodnicę oleju. |
pojemność | łącznie z chłodnicą i filtrem 6,7 l |
kolejność zapłonu | 1-2-4-3 |
świece | A14-U szczelina 0,8 - 0,9 mm lub F 50, szczelina 0,7 mm |
Układ napędowy.
Sprzęgło | suche, jednotarczowe z tłumikiem drgań |
Skrzynia biegów | 4 biegi + wsteczny, synchronizacja na 3 i 4, |
Skrzynia rozdzielcza | (reduktor) umocowana do skrzyni biegów - 2 stopniowa bez synchronizacji, |
przełożenie bezpośrednie (szosowe) 1,00 -przełożenie redukcyjne (terenowe) - 1,94 | |
bez międzyosiowego układu różnicowego (nie wolno włączać napędu na przód na utwardzonych nawierzchniach!) | |
wały napędowe | otwarte, z przegubami na łożyskach igiełkowych |
Układ hamulcowy.
hamulec zasadniczy | hydrauliczny, bębnowy działa na wszystkie koła, pompa jednostopniowa |
w nowszych modelach pompa dwustopniowa, także ze wspomaganiem | |
hamulec ręczny | bębnowy, hamuje tylny wał napędowy |
Instalacja elektryczna. rysunek
Napięcie znamionowe | 12 V |
typ instalacji | jednoprzewodowy minus na "masie" samochodu |
akumulator | 12 V / 54 Ah |
alternator | 350 W prądu przemiennego z prostownikiem, w nowszych modelach 12V/40A |
rozrusznik | ze wzbudzeniem szeregowym i włącznikiem el-mg. 1,4 KM |
rozdzielacz zapłonu | z odśrodkowym i podciśnieniowym regulatorem przyspieszenia zapłonu |
oraz oktan-korektorem |
Wszystkie dane dotyczą modeli z przełomu lat
70/80, opracowałem je na podstawie danych producenta, jednak nie
sądzę aby w kolejnych latach dokonano jakichś rewolucyjnych
zmian co do najważniejszych parametrów.
Wiadomo np., że zastąpiono amortyzatory ramieniowe -
teleskopowymi, wprowadzono podciśnieniowe wspomaganie hamulców, wprowadzono
hydrauliczne sterowanie sprzęgłem, a w importowanych do Polski UAZach zmieniono między innymi
deskę rozdzielczą (!).
Wymiary zewnętrzne możesz znaleźć w dziale dla
początkujących (rysunek).
Ładniejsza deska rozdzielcza dla UAZa
Przekroje silnika UMZ-451M z samochodu UAZ 469B
Schemat instalacji elektrycznej UAZ 469B z 1974r.
c.d. nastąpi