U A Z M A N I A

Dane techniczne UAZa oraz uwagi eksploatacyjne.


Uwaga! Strona będzie rozszerzana w miarę moich możliwości czasowych ...

Samochód osobowo - terenowy UAZ-469B

Dane ogólne:

Ładowność: 2 ludzi + 600 kg lub 7 ludzi + 100 kg
Masa całkowita z pełnym ładunkiem: 2290 kg
Rozłożenie ciężaru na osie: przód 960 kg, tył 1330 kg
Masa własna: 1540 kg
Rozłożenie ciężaru własnego na osie: przód 850 kg, tył 690 kg
Prędkość max. z pełnym ładunkiem: 100 km/h
Zużycie paliwa z max. ładunkiem: 10,6 l/100 km (przy prędkości 40 km/h)
Dopuszczalna masa przyczepy: 850 kg (także na bezdrożach)
Głębokość brodzenia: 70 cm
Kąt natarcia z pełnym ładunkiem 62° (dane fabryczne egzemplarza bez przeróbek)
Kąt zejścia z pełnym ładunkiem 36 ° ( " )

Silnik. rysunek


Typ benzynowy, gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy
średnica cylindra: 92 mm
Pojemność skokowa: 2445 cm3
stopień sprężania: 6,7 (dotyczy wersji eksploatowanych przez wojsko z paliwem o LO 72)
Moc max. SAE 78 KM przy 4000 obr/min (może się zmieniać np. przy zmianie stopnia sprężania)
Max. moment obr.: 17,2 kGm przy 2200 obr/min
Układ smarowania może być fabrycznie wyposażony w chłodnicę oleju.
pojemność łącznie z chłodnicą i filtrem 6,7 l
kolejność zapłonu 1-2-4-3
świece A14-U szczelina 0,8 - 0,9 mm lub F 50, szczelina 0,7 mm

Układ napędowy.

Sprzęgło suche, jednotarczowe z tłumikiem drgań
Skrzynia biegów 4 biegi + wsteczny, synchronizacja na 3 i 4,
Skrzynia rozdzielcza (reduktor) umocowana do skrzyni biegów - 2 stopniowa bez synchronizacji,
  przełożenie bezpośrednie (szosowe) 1,00 -przełożenie redukcyjne (terenowe) - 1,94
  bez międzyosiowego układu różnicowego (nie wolno włączać napędu na przód na utwardzonych nawierzchniach!)
wały napędowe otwarte, z przegubami na łożyskach igiełkowych

Układ hamulcowy.

hamulec zasadniczy hydrauliczny, bębnowy działa na wszystkie koła, pompa jednostopniowa
  w nowszych modelach pompa dwustopniowa, także ze wspomaganiem
hamulec ręczny bębnowy, hamuje tylny wał napędowy

Instalacja elektryczna. rysunek

Napięcie znamionowe 12 V
typ instalacji jednoprzewodowy minus na "masie" samochodu
akumulator 12 V / 54 Ah
alternator 350 W prądu przemiennego z prostownikiem, w nowszych modelach 12V/40A
rozrusznik ze wzbudzeniem szeregowym i włącznikiem el-mg. 1,4 KM
rozdzielacz zapłonu z odśrodkowym i podciśnieniowym regulatorem przyspieszenia zapłonu
  oraz oktan-korektorem

Wszystkie dane dotyczą modeli z przełomu lat 70/80, opracowałem je na podstawie danych producenta, jednak nie sądzę aby w kolejnych latach dokonano jakichś rewolucyjnych zmian co do najważniejszych parametrów.
Wiadomo np., że zastąpiono amortyzatory ramieniowe - teleskopowymi, wprowadzono podciśnieniowe wspomaganie hamulców, wprowadzono hydrauliczne sterowanie sprzęgłem, a w importowanych do Polski UAZach zmieniono między innymi deskę rozdzielczą (!).

Wymiary zewnętrzne możesz znaleźć w dziale dla początkujących (rysunek).

 

Ładniejsza deska rozdzielcza dla UAZa

 


Przekroje silnika UMZ-451M z samochodu UAZ 469B


 


Schemat instalacji elektrycznej UAZ 469B z 1974r.



c.d. nastąpi

Strona główna UAZMANIA Strona główna UAZMANIA na KKI

Napisz do mnieuazmania@kki.net.pl