Wyciągarka jest urządzeniem niezbędnym jeśli
myślimy o zabawie w trudniejszym terenie. Niestety ze względu na koszty zakupu
pozostaje w sferze marzeń wielu użytkowników samochodów terenowych. Pomijam
tu możliwość zbudowania wyciągarki samodzielnie ponieważ niezawodność,
bezpieczeństwo oraz komfort eksploatacji takich urządzeń często
bardzo odbiega od wytworów renomowanych firm (co nie znaczy oczywiście, że
wykonanie takiego urządzenia nie jest możliwe).
W moim przypadku zakup wyciągarki nastąpił szybciej niż planowałem, dzięki temu poniżej przedstawiam sposób montażu wyciągarki elektrycznej w UAZie (na przykładzie Superwinch'a X9).
Przed przystąpieniem do pracy 'zlustrowałem' sposób montażu wyciągarek w kilku innych autach, jednak szpiegostwa przemysłowego na największą skalę :-) dokonałem w warsztacie Pawła Molińskiego, który zajmuje się profesjonalnie między innymi montażem wyciągarek.
Przed przystąpieniem do pracy polecam uważne zapoznanie się z instrukcją obsługi wyciągarki nie tylko ze względu na groźbę utraty gwarancji, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo przyszłej eksploatacji.
Jednym z moich głównych założeń było
takie zamontowanie wyciągarki aby nie zmniejszyć kąta wejścia oraz zapewnić
osłonę dla wrażliwych na uszkodzenia mechaniczne części. Aby spełnić te
warunki wykorzystałem przestrzeń między chłodnicą a przednim zderzakiem,
jedynym elementem wystającym poza obrys są rolki jednak umieszczone są one
nad zderzakiem dzięki czemu nie zmniejszają kąta wejścia.
Wyciągarka
zamocowana jest do płyty montażowej wykonanej z jednego arkusza blachy
stalowej o grubości 10 mm. Wymiary płyty dobrane zostały po zdjęciu
przedniej ścianki nadwozia (fot. 1) mocowanie płyty montażowej do ramy opiera
się na odpowiednio dostosowanych oryginalnych wspornikach przedniej ściany
nadwozia oraz dospawanych do ramy kątownikach. Płyta jest przykręcona do ramy
6 śrubami M12 natomiast wyciągarka do płyty przykręcona jest 4 śrubami
M8 - należy pamiętać o stosowaniu śrub o wytrzymałości nie gorszej niż
zalecana przez producenta!
Ponieważ skrzynka przekaźników zamocowana jest pod maską gniazdo pilota
zamocowane jest w górnej części błotnika gdzie jest mniej narażone na błoto
i wodę.
Opisana wyciągarka była już wielokrotnie używana w trudnych warunkach. Po ostatnich oględzinach nie zauważyliśmy
żadnych nieprawidłowości.
Jeśli nie jesteś pewien swych umiejętności lepiej
skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu.
|